Wymiana oleju samochodowego może wydawać się rutynową czynnością serwisową, lecz jej znaczenie jest nie do przecenienia. Olej pełni kluczowe funkcje w silniku: smaruje ruchome części, odprowadza ciepło, chroni przed korozją i usuwa zanieczyszczenia. Z czasem jednak traci swoje właściwości, co może prowadzić do poważnych problemów mechanicznych.
Rozpoznanie momentu, w którym należy wymienić olej w silniku, nie zawsze wymaga odczytania przebiegu z licznika czy zaglądania do książki serwisowej. Silnik bardzo często sam „komunikuje”, że jego płyn smarujący przestał spełniać swoje zadanie. Właściwe zinterpretowanie tych objawów może uchronić właściciela pojazdu przed poważnymi awariami i kosztownymi naprawami.
Świeży olej silnikowy ma złocisto-bursztynową barwę i stosunkowo klarowną strukturę. W miarę eksploatacji ciemnieje i staje się bardziej lepki, co jest efektem gromadzenia się sadzy, metali i zanieczyszczeń. Ciemny kolor sam w sobie nie musi jeszcze świadczyć o konieczności natychmiastowej wymiany, ale jeśli olej staje się czarny, gęsty lub ma wyraźnie „ziarnistą” strukturę, oznacza to, że stracił swoje właściwości smarne i filtracyjne.
Jak to sprawdzić? Wystarczy wyjąć bagnet kontrolny, przetrzeć go i ponownie zanurzyć w silniku, a następnie ocenić wygląd i lepkość oleju.
Olej silnikowy odpowiada za redukcję tarcia pomiędzy elementami jednostki napędowej. Gdy traci swoje właściwości smarne, części zaczynają się ocierać o siebie z większym oporem, co przekłada się na wyraźnie głośniejszą, „suchą” pracę silnika. Można usłyszeć metaliczne dźwięki, stukanie lub charakterystyczne „buczenie” przy przyspieszaniu.
Jeśli zauważysz, że Twoje auto brzmi inaczej niż zwykle – to może być sygnał, że czas na wymianę oleju.
Zbyt zużyty olej pogarsza smarowanie i zwiększa opory pracy silnika. W konsekwencji jednostka napędowa musi pracować ciężej, by osiągnąć tę samą moc, co przekłada się na większe zużycie paliwa. Choć wiele czynników wpływa na spalanie (np. styl jazdy, warunki atmosferyczne, stan opon), nagły i nieuzasadniony wzrost zużycia paliwa może być powiązany właśnie z kondycją oleju.
Regularna kontrola spalania pomoże szybko wychwycić nieprawidłowości.
Jeśli w kabinie pojawia się zapach przypominający spaloną gumę, olej lub dym, może to świadczyć o przegrzewaniu się oleju lub jego wycieku na rozgrzane elementy silnika (np. kolektor wydechowy). To nie tylko kwestia wymiany oleju, ale także potencjalnych usterek układu uszczelnienia lub samego silnika.
W takiej sytuacji warto niezwłocznie sprawdzić poziom oleju i skonsultować się z mechanikiem.
Pojawienie się kontrolki oleju to sygnał, którego absolutnie nie wolno ignorować. Może oznaczać niski poziom oleju, jego niskie ciśnienie lub problemy z czujnikiem. W każdym przypadku należy natychmiast sprawdzić stan oleju i ewentualnie go uzupełnić bądź wymienić. Jazda z zapaloną kontrolką może zakończyć się zatarciem silnika – jedną z najpoważniejszych i najdroższych awarii.
Nie zwlekaj – nawet jeśli kontrolka zgasła, przeprowadź diagnostykę.
Postaramy się odpowiedzieć na wszystkie.
Copyrights © 2022 Auto-Dukat Pruszków Milanówek / Polityka prywatności